Jdi na obsah Jdi na menu
 


Paleo strava

 

Lovci a sběrači znali Paleo stravu

Paleo stravování pracuje s tím, že ještě než došlo ke vzniku prvních osad a člověk se chopil nástrojů, aby obdělával pole a pěstoval zrní, bylo základem stravy maso a sběr volně rostoucích bobulí a plodů – to vše s minimální tepelnou úpravou. To samozřejmě neznamená, že byste se měli vrátit zpět do jeskyně, nosit kyj a číhat na divoké prase.

V rámci Paleo stravy existuje několik proudů – od těch extrémistických po benevolentnější, které jsou přece jen vstřícnější pro propojení zásad Paleo stravování a moderního života. Vždy ale vycházejí z několika základních předpokladů.

  • Pozor na sacharidy – v rámci Paleo stravování jsou zavrženy nejen cukry, ale také obiloviny nebo luštěniny, protože jejich konzumace je záležitostí asi posledních 10 000 let a podle některých názorů si na ně naše tělo ještě prostě nezvyklo.
  • Jídelníček plný bílkovin a tuků – naopak se součástí jídelníčku stávají živočišné produkty, jako je maso nebo vajíčka. Samozřejmě nejlépe od zvířat, která jsou chovaná přirozeným způsobem. Jako ideální se jeví zvěřina, vejce z domácího chovu.
  • Ne špatným tukům – ačkoli je Paelo strava zaměřená na bílkoviny, je třeba si vybírat. Kvalita je na prvním místě a v jídelníčku by rozhodně neměly být uzeniny ani další průmyslově zpracované potraviny.
  • Co nejvíc čerstvé a přírodní – základním principem Paelo jídelníčku je totiž čerstvost a minimální úprava. Není to o tom, že byste měli jíst syrové maso, ale využívat rozumnou úpravu s využitím šetrných metod a zdravých tuků.
  • Zelenina a ovoce – jídelníček našich předků se ovšem neskládal pouze z masa, ale byl hojně a pestře doplněn o nejrůznější bobule a plodiny, které volně rostly. Jednalo se například o jablka, lesní plody, houby, ořechy, které byly konzumovány v čerstvém stavu.

Potraviny dovolené v Paleo stravě

  • Zelenina, ovoce, libové maso, mořské plody, ořechy, semena.

Potraviny zakázané v Paleo stravě

  • Obiloviny, mléčné výrobky, cukry, sladkosti, luštěniny, alkohol, škroby.

Ukázkový jídelníček podle Paleo stravy

  • Snídaně: Ovocný salát doplněný ořechy a semínky.
  • Svačina: Mrkev.
  • Oběd: Grilovaný krůtí steak a zeleninový salát.
  • Svačina: Hrst ořechů.
  • Večeře: Grilovaná ryba se zeleninovým salátem.

Rizika Paleo stravování

Jak je vidět z předchozího ukázkového jídelníčku podle principů Paleo stravování, chybí v něm sacharidy, tedy obiloviny i luštěniny. Ty jsou ovšem pro naše tělo důležitým zdrojem energie i vitamínů a hodnotných bílkovin (luštěniny). Několik předchozích generací tvořily jídelníček našich předků právě luštěniny a obilniny. Pro někoho může být problematické zcela sacharidy vynechat – znamená to v podstatě nulovou konzumaci příloh. Výsledkem pak může být zvýšená únava z důvodu nedostatku energie.

 
 

 


Archiv

Kalendář
<< červenec / 2022 >>


Statistiky

Online: 1
Celkem: 64503
Měsíc: 258
Den: 7